Vad är en volontär och hur kan du bli en volontär? – lättläst

Bilder

Vad är en volontär? 

Volontär betyder att du hjälper till på en förening med något du tycker är roligt. 
När du är volontär ger du av din tid och energi för att göra samhället bättre. 
När du är volontär kallas det att du gör ett volontäruppdrag. 

Som volontär får du: 
  • Träffa nya vänner 
  • Hjälpa till i samhället 
  • Lära dig nya saker 

Vill du bli volontär? 

Såhär söker du ett volontäruppdrag på Volontärbyråns hemsida: 
  1. Sök på www.volontarbyran.org 
  2. Klicka på “alla uppdrag”. 
  3. Använd sökfilter om du vill. Exempel plats och tillgänglighet. Klicka på “visa uppdrag”. 
  4. Klicka på en annons som verkar passa dig. 
  5. Läs annonsen och klicka på “anmäl intresse”. 
  6. Skriv i formuläret om dig och varför volontäruppdraget verkar roligt. Klicka på “nästa”. 
  7. Vänta på att föreningen hör av sig och bokar in en träff. 
  8. Börja ditt volontäruppdrag! 
Lycka till!

Om du har några frågor kan du prata med oss!
Telefon: 0711-24 14 00
E-post: [email protected]

Fler nyheter

Välkomna Cecilia Bergh och Marcus Karlén, ambassadörer för Volontärbyrån

Välkomna Cecilia Bergh och Marcus Karlén, ambassadörer för Volontärbyrån

Volontärbyrån välkomnar två ambassadörer, Marcus Karlén och Cecilia Bergh. Genom sitt ambassadörskap kommer de bidra till att vara ansikten utåt för Volontärbyrån i olika sammanhang. Både Cecilia och Marcus fann vägen in till det ideella engagemanget genom Volontärbyrån. De uttrycker en tacksamhet för de positiva effekter som volontärskapet haft för dem själva, men även andra människor utifrån ett större sammanhang.