21 september 2023

Vad är en volontär och hur kan du bli en volontär? – lättläst

Vad är en volontär och hur kan du bli en volontär? – lättläst

Här får du en enkel guide till vad det innebär att vara volontär och hur du kan komma igång genom Volontärbyrån. Ta steget och bli en del av något större!

Vad är en volontär? 

  • Träffa nya vänner 
  • Hjälpa till i samhället 
  • Lära dig nya saker 

Vill du bli volontär? 

  1. Sök på www.volontarbyran.org 
  2. Klicka på “alla uppdrag”. 
  3. Använd sökfilter om du vill. Exempel plats och tillgänglighet. Klicka på “visa uppdrag”. 
  4. Klicka på en annons som verkar passa dig. 
  5. Läs annonsen och klicka på “anmäl intresse”. 
  6. Skriv i formuläret om dig och varför volontäruppdraget verkar roligt. Klicka på “nästa”. 
  7. Vänta på att föreningen hör av sig och bokar in en träff. 
  8. Börja ditt volontäruppdrag! 
Logotyp Allmänna Arvsfonden

Läs fler nyheter

Ny Volontärbarometer visar starkt engagemang i Sverige

Ny Volontärbarometer visar starkt engagemang i Sverige

Hur kan din förening ta vara på människors vilja att engagera sig? I Volontärbarometern 2026 delar Volontärbyrån nya insikter om vad som motiverar volontärer, vad engagemanget betyder för dem och hur föreninga...

Så når Rädda Barnen fler engagerade

Så når Rädda Barnen fler engagerade

För cirka fem år sedan såg Rädda Barnen ett behov av att arbeta mer strategiskt med rekryteringen av volontärer. Som en del av satsningen samlar organisationen sina uppdrag i en egen volontärportal.